[ pàgina principal ]   [ conferències ]  

SETZÈ DEBAT DE QUÍMICA A L'INSTITUT D'ESTUDIS CATALANS

UNIVERSITAT I ENSENYAMENT DE LA QUÍMICA A LA SECUNDÀRIA
Pràctiques per a alumnes de secundària en laboratoris universitaris, conferències i assessorament per a treballs de recerca

12 de Maig de 2004

Sala Prat de la Riba de l'Institut d'Estudis Catalans
(carrer del Carme, 47, Barcelona)

 

Aquest és el segon debat del curs 2003-2004 organitzat per la Societat Catalana de Química adreçat als professors d’aquest àmbit de l’ensenyament secundari i universitari.

Cada cop es fa més palesa la necessitat de potenciar les relacions i col•laboracions entre l’ensenyament secundari i la universitat. Una part important de l’alumnat dels batxillerats (etapa secundària postobligatòria, 16-18) preveu continuar la seva formació a la universitat i aquesta desenvolupa com més va més programes per afavorir que aquests alumnes tinguin l’oportunitat de completar o reforçar aspectes puntuals de la seva formació.

D’altra banda, als alumnes del segon cicle de l’ensenyament secundari (14-16), que es troben en el moment de decidir si inicien el batxillerat i quin tipus de batxillerat escullen, el fet de conèixer de prop les possibilitats que ofereixen els centres universitaris pot ajudar-los en la seva decisió i augmentar la motivació per seguir un determinat tipus d’estudis. Cal tenir en compte que en els últims anys s’ha experimentat un descens important del nombre d’alumnes que trien estudis superiors de l’àmbit científic i en concret en les facultats de química. Per tant, aquestes facultats han de vetllar per fomentar la difusió dels estudis que ofereixen als alumnes de secundària.

Les relacions universitat-secundària acosten el professorat de les dues etapes educatives i afavoreixen l’intercanvi d’experiències i la detecció de necessitats, factors que sens dubte incidiran en un millora de l’ensenyament-aprenentatge de les ciències. Cal pensar que els programes i les accions que la universitat desenvolupa reforcen la tasca del professorat de secundària, el qual en alguns casos no disposa de mitjans en el seu centre per realitzar determinades pràctiques de laboratori o té manca de suport i informació en algun aspecte concret.

En aquest debat, els conferenciants convidats ens aportaran informació d’algunes de les iniciatives que s’estan duent a terme en diverses universitats i centres de recerca per donar suport als alumnes i al professorat de química de secundària, i el torn d’intervencions final facilitarà l’intercanvi d’experiències i opinions entre els ponents i els assistents. Algunes de les propostes presenten la possibilitat de fer pràctiques de laboratori adequades per a l’alumnat de secundària en els laboratoris de les facultats: en una de les ponències es presenta la possibilitat que l’alumnat faci pràctiques de laboratori utilitzant sensors i ordinadors, així com programes de simulació, en els laboratoris del CRECIM. Altres presentacions parlaran de la possibilitat que els alumnes de secundària realitzin el treball de recerca del batxillerat amb l’assessorament universitari o del suport pel que fa a conferències que les universitats ofereixen als centres de secundària.

Desitgem que les aportacions dels conferenciants convidats siguin interessants i profitoses, i esperem la vostra assistència i participació.
 
         
Informació de contacte
  • Societat Catalana de Química
    Institut d'Estudis Catalans
    Carrer del Carme, 47
    08001 Barcelona
     
  • Tel.: 933 248 580
     
  • Fax: 932 701 180
     
  • A/e: scq@qo.ub.es
     
  • A/I: www.iecat.net/scq
Documentació
Notes

Es lliuraran els resums dels textos de les conferències als assistents inscrits. L'assistència és gratuïta pels socis de la SCQ. Els no socis hauran de pagar 6 euros.

 


Societat Catalana de Química. Institut d'Estudis Catalans. Comentaris: wmscq@qo.ub.es.