[ pàgina principal ]   [ cursos ]   [ debats de química ]  

CATORZÈ DEBAT DE QUÍMICA A L’INSTITUT D’ESTUDIS CATALANS

La química de la vida quotidiana com a eina per millorar l’alfabetització científica i l’aprenentatge de la química a l’ESO i al batxillerat

4 de juny de 2003

 

La Societat Catalana de Química (SCQ) organitza el segon debat de química a l’Institut d’Estudis Catalans del curs 2002-2003, dirigit als professors d’aquest àmbit de l’ensenyament secundari i universitari.

En aquest cas, la temàtica escollida gira al voltant de les estratègies i els recursos a l’abast del professorat per desenvolupar la seva tasca diària i aconseguir una bona motivació de l’alumnat, per tal que aquest col·lectiu pugui assolir els objectius d’alfabetització científica necessaris per a la seva formació i un aprenentatge de la química útil per a la vida i per als seus estudis posteriors. També es presentaran recursos i material de projectes de ciències, en concret de l’àmbit de la química i en la línia CTS (ciència, tecnologia i societat), com ara el projecte Más ciencia, adaptació del valuós projecte SATIS per a l’ensenyament i l’aprenentatge de les ciències.

Els docents sovint constatem que és difícil aconseguir que els alumnes s’interessin i se sentin atrets per la química. La consideren una matèria difícil, en veuen només aplicacions negatives i massa allunyades de qualsevol fenomen del seu entorn, sense cap connexió entre els continguts treballats a l’aula i el món que els envolta. En general, l’actual currículum de química no els ajuda gaire a l’adquisició d’una cultura que els permeti comprendre temes de divulgació científica, i tampoc no els facilita l’elaboració de criteris que els permetin opinar amb coneixement dels temes de ciència de la vida quotidiana o dels tractats en mitjans de comunicació. D’altra banda, el professorat també es pregunta si els alumnes de química del batxillerat adquireixen les eines bàsiques per poder incorporar al seu bagatge els nombrosos conceptes oferts al llarg del currículum, en molts casos tractats de manera descontextualitzada, i poder- los utilitzar correctament en els seus estudis posteriors.

El Catorzè Debat de Química a l’Institut d’Estudis Catalans brindarà als assistents diferents punts de vista sobre la utilització de l’anomenada «química quotidiana» com a recurs en la docència de la química i com a manera d’ensenyar química. L’acte pretén facilitar la trobada dels professionals de l’ensenyament secundari per conèixer estratègies i recursos per millorar l’ensenyament-aprenentatge de la química. També hi haurà l’oportunitat de participar en el debat, fet que ens permetrà contrastar punts de vista, aclarir al màxim les qüestions relatives a les intervencions dels conferenciants i aportar experiències professionals relacionades amb els temes tractats que puguin ser interessants i enriquidores per al professorat assistent.

Els conferenciants convidats a aquest debat són professionals amb una destacada trajectòria professional, que ens poden aportar la seva experiència en el camp de la recerca didàctica, en el treball innovador a l’aula i en l’experimentació i l’adaptació de projectes de ciència.

Esperem la vostra assistència i la vostra participació.

         
Informació de contacte
  • Servei d'Informació
    Societat Catalana de Química
    Institut d'Estudis Catalans
    Carrer del Carme, 47
    08001 Barcelona
     
  • Tel.: 933 248 580
     
  • Fax: 932 701 180
     
  • A/e: informacio@iecat.net
     
  • A/I: www.iecat.net/scq
Documentació
Hora i lloc
Quota d'inscripció
  • Socis de la Societat Catalana de Química: gratuïta
     
  • No-socis: 6 euros

     
Nota

Cal que ens feu arribar, abans del dia 2 de juny, les dades personals que us sol·licitem (vegeu el tríptic ), per fax o correu electrònic, juntament amb el resguard de l’ingrés al compte corrent de la Caixa d’Estalvis i Pensions de Barcelona núm. 2100-0861-32-0200167708, a favor de la Societat Catalana de Química.

 


Societat Catalana de Química. Institut d'Estudis Catalans. Comentaris: wmscq@qo.ub.es.